tirsdag 1. mai 2012

Helhetlig omsorg i barnehagen

Dette er skrevet om helhetlig omsorg: 



"En viktig del av det å gi profesjonell omsorg er å sørge for helhetlig omsorg. Helhetlig omsorg innebærer at du ivaretar hele mennesket ut ifra de fire dimensjonene som mennesket består av; den fysiske, psykiske, sosiale og kulturelle delen."

I hverdagen kan det ofte være lett å kun se de fysiske behovene hos et barn, som er mat, drikke, søvn, aktivitet og hvile, siden disse som oftest er mest synlige. Det er ofte lett og glemme at barn har andre behov også; psykiske, kulturelle og sosiale. 

Det psykiske handler om det vi tenker og føler, og det å føle seg trygg, bli respektert av andre, ha tro på seg selv og ha et godt selvbilde, å kunne uttrykke det man føler og det å kunne lære og utvikle seg.

Den kulturelle delen av oss handler om åssen vi ser på livet, og hva som gjør livet verdt å leve og det som gir livet innhold. Dette varierer selvfølgelig fra person til person, men det kan være ting som å være politisk, kulturelt eller religiøst engasjert eller oppleve forskjellige ting.

Det sosiale behovet handler om at alle trenger å ha venner, og rett og slett ha noen rundt seg. Sosiale behov er vennskap, trygghet, fellesskap, å bety noe for noen og å være glad i noen.

I forrige ukes PTF når det var tid for samling, hadde allerede noen av barna en lek gående, der de lekte "samling". Et av barna ledet, mens de andre barna satt på plassene sine i garderoben. Vi lot dette skli videre til samling, slik at det ble litt annerledes enn vi vanligvis gjør det. Noen av barna byttet på å være ledere for samlingen, mens  de andre og oss voksne var "deltagere". Barna som ledet brukte sangbøtta (Bøtte med forskjellige barnesanger med illustrasjoner), og lot deltagerne få trekke sang etter tur, noe som selvfølgelig var veldig stas. 

På denne måten får barna dekket alle disse behovene de trenger og får dermed helhetlig omsorg. De får dekket det fysiske fordi det er bevegelser til noen av sangene, og de får dermed vært i aktivitet. De får også dekket behovet for hvile, i og med at de sitter stille på plassene sine på deler av samlingen. Dette er en fin måte å "slappe av" på før det er lunsj og tid for å fylle opp energilageret og før de skal ut og leke og være i aktivitet. 

De andre behovene blir også dekket. Jeg la merke til at barna var veldig flinke til å se hverandre og respektere hverandre. De som ledet samlingen klarte for eksempel veldig fint å la alle barna (inkludert meg) få trekke sang hver sin gang, slik at det ble rettferdig. 

Under en slik samling blir de sosiale behovene dekket, fordi man skaper et fellesskap med andre personer, der man opplever både vennskap og det å være trygg på seg selv og andre. Barna får oppleve det å lære seg nye ting i fellesskap med andre.

Min rolle var å være et av "barna", og delta og "bli ledet" av barna som hadde samlingen. Jeg måtte også observere barna, for å se om dette var noe som fungerte. Jeg synes det fungerte veldig bra som en annerledes samling der barna kan få oppleve mestring i forhold til det å gjøre ting selv og få lov oppleve å gjøre noe "eget" som kanskje ikke alle andre får gjøre. Min rolle var selvfølgelig også å være en trygghet i samlingen, der barna for eksempel kan få oppleve nærhet og ekstra trygghet i det å få lov til å sitte på et voksenfang og slappe av og kose seg litt ekstra.
















Ei av jentene er i full gang med ledelse av samlingen.

























































Her er sangbøtta vi bruker under samlingene. Den inneholder kort med illustrasjoner og sang/sangtekst.


-Ingvild

1 kommentar:

  1. Dette var gøy å lese. Du viser først kunnskaper også viser du hvordan du anvender dette. Obs, bilde?

    SvarSlett