mandag 9. januar 2012

Arbeidsoppdrag i barnehagen - Samling

Mitt arbeidsoppdrag i barnehagen har i perioden 08.11.11 til 10.01.12 vært å ha samling for avdelingen min. 

Samlingen er noe barnehagen bruker hver dag før lunsj. Samlingen starter med at dagens ordensbarn blir trukket. «Fordelene» dagens ordensbarn får, er at barnet får hjelpe til å dekke på bordet når de andre har samling og det får velge med seg et annet barn, og gå inn fra utetiden en halvtime før de andre. 

Hvert barn har en farget lapp formet som forskjellige figurer(trekant, kvadrat, rombe, rektangel osv.) hver med fullt navn, adresse, navn på foreldre, søsken og kjæledyr, og når barnet blir trukket får de komme opp til den voksne personen som har samlingen (De sitter vanligvis i halvsirkel rundt den som leder samlingen), og fortelle om seg selv og det som står på lappen for de andre barna. 

Deretter ser vi på kalenderen, og barnet får svare på hvilken dag, dato, måned og år det er. Etter dette, pleier som regel den voksne og enten lese, synge, ha en lek eller lignende.












Denne kalenderen henger oppe i barnehagen hele tiden, og det er lett å se hva som skjer fra dag til dag.

Planlegging: Under planleggingen av samlingen, måtte jeg lese om utviklingspsykologi. I alderen 2-6 år, som barna på min avdeling er, leste jeg at de er fulle av liv, aktivitet, skaperglede og fantasi. De er også lærevillige og etterligner voksne, for deretter å se hva de kan få til selv. Derfor tenkte jeg at noen sanger med bevegelse passet perfekt. På den måten får barna vært i aktivitet, og de lærer ved å etterligne bevegelsene jeg gjør til sangene. Dette er noe jeg bare har brukt på et par samlinger. Noe kontaktpersonen min fortalte meg at barna var veldig glade i og flinke på, var "Kims lek". Her ligger 5-6 forskjellige gjenstander under et teppe. Barna får studere tingene litt først, deretter legger jeg teppet oppå, fjerner en ting, og barna skal finne ut hva som er borte. Til slutt i samlingen valgte jeg å avslutte med et eventyr, noe barna også er veldig glade i. Jeg har valgt å bruke de samme eventyrene gjentatte ganger noen ganger, for å se om barna husker og kjenner igjen innholdet fra tidligere. 

Gjennomføring: Jeg startet samlingen som vanlig med å trekke ordensbarn og se på kalenderen hvilken dato det var. Noen ganger merket jeg at barna var litt urolige og hadde mye energi, så hvis det da var tid, brukte jeg noen av bevegelsessangene (Hode, skulder, kne og tå, buggi buggi, Johnny på en knappefabrikk), slik at barna fikk ut litt energi og holdt seg mest mulig rolig resten av samlingen. Deretter leste jeg et eventyr. Jeg varierte litt fra gang til gang. En gang leste jeg et eventyr, deretter et nytt gangen etter, og så kanskje det samme som første gang igjen, for å se hva barna husket. Hvis det var tid igjen på slutten, hadde jeg "Kims lek". Dette er noe barna er veldig flinke på, og de merker fort hva som er borte. Siden alle barna er samlet, er det ofte slik at noen merker hva som er borte før de som er litt mindre, så derfor passet jeg på å spørre alle sammen, slik at alle fikk prøvd seg.













Her sitter barna på hver sin plass under samlingen.

Evaluering: Jeg synes arbeidsoppdraget har gått veldig fint gjennom høsten. Jeg synes barna har vært veldig fine å jobbe med, og de har oppført seg veldig fint under samlingene, slik at det ikke har vært noe problem for meg. Noe jeg kan jobbe med videre, er fortsatt å gjøre eventyrene mer spennende, ved å bruke figurer, meg selv eller lignende. Dette er noe jeg har droppet frem til nå, siden jeg synes barna har gitt uttrykk for at det er spennende nok. Selv om de synes det er greit nå, hadde det ikke gjort noe å gjøre det mer spennende, da hadde de nok bare blitt enda mer engasjerte.

-Ingvild

1 kommentar:

  1. Flott at du har viser at du har forstått planlegging, gjennomføring og evaluering. Flott gjennomført oppdrag. Jeg gleder meg til å følge deg på neste og følge din utvikling.

    SvarSlett