fredag 27. januar 2012

Arbeidsinnsats i barnehagen

En arbeidsinnsats kan være både god og dårlig. Ved å ha en god arbeidsinnsats viser du at du er interessert i jobben din og gjør ditt beste mens du er på arbeidsplassen din. 


Jeg mener at ordet arbeidsinnsats har mye med initiativ å gjøre. Som jeg har skrevet i et innlegg tidligere: "Å ta initiativ betyr å gjøre noe på egen oppfordring, uten at noen andre ber deg om å gjøre det." Ved å ta initiativ på denne måten, viser du at du er interessert i jobben din og har lyst til å lære, og viser dermed en god arbeidsinnsats bare ved å prøve å gjøre noe på egen oppfordring. 


I barnehagen føler jeg selv at jeg har en god arbeidsinnsats. Det er alltid noe å gjøre der, og jeg sitter aldri stille. 


I arbeidsoppdraget mitt, der jeg har knytekurs med førskolebarna, gjør jeg en god arbeidsinnsats ved å lære dem noe viktig (hvis de lærer seg å knyte da, det gjenstår å se!), som de kommer til å få bruk for resten av livet.


Nå som det er jungelprosjekt på avdelingen min, er barna veldig livlige og gira når vi jobber med dette. Det er veldig spennende med mange nye dyr, farger, lyder osv. Derfor er mye å henge fingrene i når vi jobber med dette, fordi det er jo mye nytt og lære barna, selv om det faktisk har blitt motsatt noen ganger, da barna for eksempel har lært meg navn på forskjellige slanger. Jeg synes det er imponerende at barna lærer så mye, så fort, i så ung alder!


Det krever altså en god arbeidsinnsats fra alle parter for å gjennomføre dette prosjektet.


Noen bilder fra jungelprosjektet:
















Her er jungelhjørnet, hvor barna har tegnet jungeltegninger og hengt opp bilder av jungeldyr. Til høyre henger samtalene de voksne hadde med barna under planleggingen, der det er skrevet hva hvert enkelt barn har sagt. Veldig bra at dette gjøres, for det er alltid morsomt å se tilbake på!




















Barna har laget hver sin apekatt av papp.
















Barna ser på alle de spennende tingene som finnes i en jungel.















Barna får være med å klippe ut blader til jungelen.
















Her er et tre som er inni "jungelrommet", med bladene som barna klippet ut på.


























Spennende med en lekeslange som kjennes og ser akkurat ut som en ekte slange!























En liten jente synes kokosnøttene var rare og ta på, og det var morsomt at det kom lyd når man ristet på dem!
















Det er populært å høre på når May Liss finner brøleaper og løver på dataen!


- Ingvild

2 kommentarer:

  1. Mye initiativ og innsats. Flott med masse bilder. Kan du klare å knyttet din innsats til bildene du viser ved feks. innsats ved at du lar barna fortelle om de, kanskje du rydder litt osv.?

    SvarSlett
  2. Forstår godt at du ikke sitter stille med denne arbeids innsatsen.

    SvarSlett